JellyPages.com

Wednesday 27 February 2013

Rezeki tidak ke mana

Alhamdulillah...

Berita yang sangat bahagia..permulaan yang sangat bagus..
Syukur sangat akhirnya hati dia tergerak juga untuk mencari sesuatu yang lain

Semuanya pasti ada jalan...
selagi kita berusaha..

InsyaAllah, segala kejujuran dan kesetiaan sentiasa ada dalam hati sepanjang hari..



Monday 25 February 2013

This is true....

Cinta sebelum menikah akan membuatkan si pencinta lupa segala-galanya. Yang ada cuma manisan serta pujuk rayu di samping keromantikan.


Waktu itu , tak kisah dah apa pekerjaan si lelaki , apa aktiviti dia , apa hobinya dengan harapan lepas menikah akan berubah ..


Kalau berubah .. ok .. Kalau tak ? contohnya , jika lelaki tu jenis berat tulang di rumah .Lepas kawin , apakah dia akan berubah ? Kalau ya , ok.. Kalau tak ?


Camana dengan tanggungjawab pulak .. Bayangkan sblm kawin pon dah sesak , lepas kawin camana pulak ? Jangankan anda pulak jadi penjamin kewangan dia pastu ?? Melainkan anda nampak dia benar benar bertanggungjawab .. ok la ..


Jangan sampai cinta butakan mata anda .. Fikir masa depan . Cinta tak semestinya bersatu lebih lagi bercinta dengan kutu...


From blogger @Ben Ashaari http://www.facebook.com/benashaari?fref=ts or http://www.benashaari.com/2013/02/bila-memilih-pasangan-hidup.html?utm_medium=twitter&utm_campaign=tolong-menolong&utm_source=whitemerpati


Semua orang ingin kan perubahan selepas berkahwin.. Dan ketika bercinta inilah membuktikan sama ada benar2 bersedia untuk berkahwin atau pon tidak..Jika dah bersedia memikul tanggungjawab..please change your attitude and change your personality yang akan membahagiakan org laen..


if u did it..bkn sahaja your girlfriend or boyfriend hepy malah your family pon gembira.. Perubahan yang baik sangat memberi impak dalam kehidupan seharian..


kadang kala ia sukar..tapi dengan usaha inshaAllah hasilnya pasti akan baik.. Setuju sgt dengan ape yang blogger nie cakap kan..

Thursday 21 February 2013

Bufday Aida

Hye

Baru nak letak...hee...u know what..my age now 22 years..
saya da besar!! hehe..
kalo kawan jaoh2 n sebok2 nie kte juz sambut bufday dengan boyfriend je...
tu pon kalo ade boyfriend ..kalo x..just ngan family je la..family pon da besar2 cmnie jarang nk sambut bufday kte...

Aida nye bufday hari tu...Cinta hati aida sambut bufday awal tau..sehari sebelom bufday aida...dia baca aida nye blog beli aida nye adiah..untung la tau ape aida nak... senang ckit nak bagi adiah kan...xterfikir plak die nak bace..kalo x..aida xtulis pon..biar die penat pikir ape nak bagi..hehe..die bagi aida adiah..sweet je..ingt xde la pon..coz gadoh punye gadoh..sedey punye sedey...suke btul menyakitkan ati aida..pastu dtg plak jmpe aida blnje mkn pastu bagi gelang je..baru nak sedey lagi..xkn tu je..hehe..mengharapkan benda laen...

Then...smpai kat uma baru nak bagi..letak dalam poket je lak tu..hehe..
Aida dpt jam tau...syok!! sebab aida mmg nak jam..!! sebab aida ade satu je jam...hee...now dah ade dua..





He's also gift from Allah to me because I still with him until now and hope until the end of my life..
Thankx because always melayan kerenah aida yang sangat menyakitkan ati kan...thankx slalu dgr cite aida sbb aida jarang dgr cite die..thankx sebab terima segala kekurangan aida..thankx sebab mencintai aida sampai hari nie...hee..InshaAllah aida akan sayang aikal sampai bila2..

Hepy bufday ke 22 Aida..


Monday 18 February 2013

Usaha

Saja dok godek2 google...boring dah wat keje ari nie..
carik la keje lain..lepas tu terbaca artikel nie..

"Nak buat macam mana ni...? saya buat sehabis baik dah..."
"Alaa, kita kan dah usaha... kenapa jadi gitu plak..."
Ya, setelah berusaha dan bertawakkal, maka terimalah ketentuan yang sedang berlaku.
Urusan manusia adalah usaha. Usaha itu sunnatullah.

Takdir pula adalah urusan Allah. Menjadi penentu terakhir. Kedua-duanya sama penting dan sama perlunya di dalam kehidupan.Manusia perlu berusaha, dan takdir Allah yang akan menentukan kata akhirnya.

Imam Ghazali dalam ungkapannya pernah mengatakan, "Usaha tanpa tawakkal adalah kesombongan. Tawakkal tanpa usaha adalah sia-sia". Tugas manusia adalah berusaha dan berusaha sebelum menyerahkannya kepada Allah. Usaha itu pula hendaklah mematuhi peraturan sunnatullah yang Allah telah tetapkan, iaitu hendaklah seiring jalan syariah yang dibernarkan di dalam Islam.

Dan pabila disebutkan bahawa,Allah hanya melihat usaha dan tidak kepada hasilnya, maka perlu kita tekankan bahawa usaha itu juga perlulah berkualiti dan secukupnya dari segi kuantiti.

Janganlah sekadar bergantung kepada "aku dah usaha", sebaliknya perlu mencari di mana silapnya semasa kita berusaha,dan seterusnya mengambil langkah memperbaikinya.

Menyalahkan takdir semata-mata,mahupun redha membuta,bukanlah jalannya.

Analoginya jika kita membuat kek, lalu setelah dibakar di dalam ketuhar, kita tidak mendapat hasil yang sepatutnya. Apakah yang kita akan lakukan?

1. Mencari dan menggunakan resepi kek yang lain?

2. Mengubah suai resepi sedia ada?

3. Menggunakan resepi sama buat kali yang seterusnya?

4. Atau mengalah dan berhenti berusaha lantas membiarkannya begitu sahaja?

Pilihan pertama dan kedua merupakan tanda keterbukaan kita dalam pendekatan. Menunjukkan bahawa kita tidak terikat kepada apa-apa selain matlamat yang jelas - contoh: membuat kek.


Pilihan ketiga menggambarkan kita yang mengharapkan hasil yang berbeza, dengan sekadar melakukan usaha yang sama. Ia mungkin dibenarkan untuk sesetengah perkara, namun tidak untuk kebanyakan yang lain.

Pilihan keempat pula menunjukkan seolah-olah kita lebih suka menyalahkan takdir daripada mengkaji usaha diri. Selain tidak menggunakan kegagalan sebagai bahan muhasabah. Lebih suka menyerah kalah sebelum berjuang habis-habisan.

Untuk mendapat hasil yang lain, sama ada hasil yang lebih baik atau sebagainya, maka mulakanlah dengan mencarinya melalui jalan yang berbeza.

Kesimpulannya, perlulah kita sentiasa mengekalkan prinsip kita walau dalam keadaan ingin memperbaiki usaha. Kadang-kadang kita tidak perlu membuat apa-apa perubahan terhadap usaha kita, walaupun kita mahukan hasil yang berbeza. Cuma perlu yakin terhadap prinsip yang tersedia. Jangan berubah!

Dan perlu akur terhadap kaedah umum, bahawa kita hanya mampu merancang, namun jangan kita lupa Allah juga Maha Perancang dan Maha Penentu segalanya.

Kita mentadbir, sedang Allah Pentadbir yang terbaik dan Pentaqdir atas apa yang kita tadbir.

Lastly, selagi kita hidup..jangan lah berhenti untuk berusaha kerana ia akan menentukan masa depan kita.

Mak

Semalam dok kemas uma dengan mak..
dok la bercerita..borak2 sambil berkemas...lupa la apa yang diborakkan tu..
Setelah sekian lama...sentap dengan apa yang mak cakap...
dua kali plak tu...sabar jela...mak cakap benda betul...
tapi sebab mak kan...panas jiwa dengar...

hmmm...apakan daya mak..itu yang dpt...Allah bagi...
Berusaha da carik lain..tapi itu yang diterima..

Mak nak yang terbaik...x ada benda yang nak dibanggakan..ape yg ko ada pon same..jangan cakap orang..haih..true mum...

dok cite pasal org..batang idong sendiri yang kene..

InshaAllah xkn menyusahkan hati mak..

Bekerja dengan Client

Hye, Salam

aida baru balik dari meeting dengan JKR, salah satu client office aida nie..
selalunya kalau meeting dengan JKR mmg aida je yang attend.. da jadi macam office no 2 aida da..
aida da kenal da semua yang ada dekat sana..yang big and big boss jela..bergaul dengan pengarah2 JKR...
Rase cam bangga gler...hahah..tp sebenar nya, dalam rase camtu korg xrase lagi bekerja dengan dorg..
Biase la... Dorang kan client, so slalu la kene dgr dorg nye cakap..customer always right la konon nye..
Tapi bos aida ckp...jangan layan client mcm dorg tu bos kte, walaupon bole pikirla dorg yg bayar gaji kte kan.. ingat aida.. awak tu ada bos, jgn anggap client tu bos awak.. Dan kalau boleh anggap je dorg tu same level dengan awak...Giler nak membayang kan same level..mau RM5000 gaji sebulan camtu..hahaha

Dah dok bayang da..cuba menjadi seperti mereka iaitu Quantity Surveyor. Aida da cuba masok dalam situasi ini untuk meletakkan diri aida selesa bila bersama dorg tanpa bos. Letak la Pengarah Besar pon aida try to handle dengan baik.

Tapi u want know sumthing x? aida xpernah dalam sebulan tu free dari kene marah. Ada je aida kene..
Tapi aida xpena rase rendah diri..aida just think..xpela..mara tuk benda baru..aida kene blaja jgk..lagi pon nie experience pertama aida bekerja..so aida amek sebagai satu semangat tuk x buat salah lg dan bukan satu beban..kalo x dah berenti tau..dok la crk keje laen..xnk2..slagi xjmpe gaji lebih besar dr nie..aida xnk benti..

Dari situ Aida da jadi biase da pegi attend meeting dan jadi seorang presenter tuk system nie..kalo dlu bos aida je yang slalu present..sekarang die tengok je aida present dan kalo ade permintaan yang merepek oleh client baru die akan bersuara..

Dan lagi satu..tadi aida ingat aida kene marah pasal requirement yang aida maybe salah. tapi xde pon.. rase cam dunia nie aida yang punya. so skang aida tau aida xbersalah pasal situasi ape? panjang nak cite..

Dan last skali..tadi aida kene puji..hehe...dalam dok sebok meeting, ade suare yang mengatakan.. SUKA TENGOK MUKA AIDA..KULIT MUKA DIA LICIN JE...hahaha..nie yang nk cite sebenarnye...kalau lah die tgk muke sebelom pkai bedak nie...ada je pon parut ckit, bekas jerawat ckit..ckit2 je..hehe...yang penting licin tau.. thankx untie..dlm blik meeting kene la pggil puan coz die salah seorang board dlm tu...terkejut dengar..merah muke tros..xsopan tul mencelah..hahaha...hilang tros rase tension dok dlm meeting tu...

ok..abeh cite..thankx la bace eh..sape ntah nk bace pon..hehe

Wednesday 6 February 2013

Kerja

Pagi tadi abeh meeting balik ofis...
Sampai ofis je ade lagi meeting..Meeting tuk review kerja kelmarin dan semalam dan hari nie...
Banyak gler meeting..kalo korang keje sini tahu la cmne rase bile keje kita selalu bos nak tau...
Sebab die nak tgk bape byk kita deliver keje tiap2 hari...kadang2 tu rase macam perlu ke nak meeting hari2...
Dulu 1 week sekali pon da ok da...tapi bila dah tiap2 hari meeting korang akan rase cam biase da dengan meeting2 nie..Walaupon mengganggu mase kerje jgk kadang2..
disebabkan kerja aida xbape banyak....just banyak jumpa client dan meeting bagai...aida xla tension sgt pasal meeting2 nie...kerja aida asal kan siap...ok la...
Kalo dulu aida cuma doccumenter...selepas tu follow exhibition aida jadi it executive...mcm bangga an..tapi xla smpai cmtu...poyo je title tu sume...selepas tu aida jadi seorang trainer...carik pengalaman..bos cakap buat sahaja..da dua kali da jagi trainer...
seronok jgak la..pengalaman macam2 pon menarik jugak...ilang ckit rasa takut...
Dan selepas itu, bos cakap ngan aida...aida akan jadi seorang project coordinator...perghhhh
So maknanya, aida akan jage untuk project akan datang...
Sekarang nie...aida attend meeting pastu buat user manual...layan client bagi requirement merepek..pastu aida kene mara balik...
macam2 la...kadang2 keje seronok...kadang2 keje menyedihkan...kadang2 keje menyakitkan hati...


berbalik kepada ayat kedua tu...bos nak review keje..aida buat la xhenti2 ..smpai layan facebook 5 mnit untuk dua jam..
nampak x bz gler....lepas tu...dalam kul 3 tadi bos cuma tengok table of content sahaja...bengang x??
hahaha...keje da siap...bos tgk tu je..kalo x aida updated tu je...suspender btul...

so...conclusion nye...keje sini best wlupon aida ade terpikir nak crk keje laen...


chilllllll :)


Two more days my age 22 years.

Lagi dua hari saya akan jadi orang dewasa..
bukan remaja lagi...argghhhh...sekejap sahaja masa berlalu... 22 tahun da..
Rasanya banyak lagi belum buat dalam zaman remaja...tiba2 skang boleh dipanggil sebagai seorang dewasa..
Dan bermula pada sekarang..soalan yang akan aida dengar selain "bila nak sambung belajar?" dan akan ada lagi satu soalan "Bila nak kawen?" ...
Adoi...satu lagi soalan yang akan buat aida tension!! malas nak pikir...tapi kene pikir...
Baru masok 2013..da ramai yang bertanya...maklum lah, kakak2 saya kawen awal...
dorang gatal nak kawen kan...
tapi soalan seperti itu xkan hilang...dan start umur sekarang dah kena fikir pasal berumah tangga...
Harus kah? bkn harus da jadi nya...dah masok kategori wajib fikir...walaupon menidakkan untuk kawen...
tapi sampai bila?? xkan nak jadi anak dara tua an....mintak dijauh kan la...bukan gatal da nak kawen...
tapi xkan sampai xnk kawen...gler!!
minggu lepas, akak aida tanya "adik bila nak kawen??" dan aida fikir x terlalu awal ke tanya soalan nie??
then die cakap...jangan pikir lame2 pasal kawen...kang xkawen kang...keturunan dah ade...
Gler btul! mulut sesedap rase je...menakutkan...
Bila pegi kenduri kawen, mak da start kutip brochure katering...adoi...mak ckp nak tgk mane yang murah...nanti boleh untuk aida kawen...hah? kawen lagi??

Baru umur 22 tahun...tapi asyik orang tanye pasal kawen...cuba la tanya sape jodoh aida tu dlu baru ckp pasal kawen... kalo jodoh xsampai ag nak wat cmne...

so....... start from 22 tahun...aida kena terima yang aida nie da besar...then bukan budak2 yang suke bace novel dan layan nafsu belanje..bkn shopping..menghabiskan duit je...

then, aida kena selalu sabar dan senyum je bila orang tanya bila nak kawen...pastu cakap...belum sampai seru lagi :)



Sunday 3 February 2013

Hurt

Payah nye la nak faham...
Penat nye la camnie..
Sampai ble la nak faham... cuba la saling memahami...
faham kehidupan anda...faham kehidupan orang lain..
kalau dlu boleh, kenape skang xboleh...
kalau dlu sume manis...kenapa skang jadi camnie...
salah siapa la nie...masing2 nak menang...
masing2 ngan ego masing2..
masing2 cuba nak tunjuk hebat..
mana kasih sayang yang dulu tu..
mana pergi rayu manja dulu tu...
mana pergi tolak ansur yang dulu tu..
kenapa sekarang nak berkira?
kenapa sekarang nak berbalas dendam..
kenapa la perlu lepas geram...
bukan ke patut saling menasihati...
bukan ke patut saling menghormati...
bukan ke patut saling mencintai...
Dah tiada ke semua tu...
memang dah tiada ruang lagi ke?

Seriously I really mish u...
why this happen?
why this happen??
hmmmm......


Hikayat cinta...